In het controleprotocol 2020 (vastgesteld door de raad op 8 oktober 2020) zijn onder meer bepalingen opgenomen over het Begrotingscriterium (Hoofdstuk 5 controleprotocol). Daarin wordt onderscheid gemaakt in rechtmatige begrotingsoverschrijdingen en onrechtmatige begrotingsoverschrijdingen.
Om een eventuele onrechtmatigheid te kunnen vaststellen, worden de werkelijke lasten per programma inzichtelijk gemaakt. Vervolgens worden op grond van Hoofdstuk 5, onderdeel A lid 3 de doorberekening van interne kosten en dotaties aan voorzieningen uit de lasten geëlimineerd. Ook de kosten van grondexploitatie worden uit de lasten geëlimineerd. Omdat deze kosten worden overgeboekt naar de voorraadrekening (gronden in exploitatie) en gedekt uit (toekomstige) opbrengsten.
Lasten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Doorber. kstn | Dotatie. | Analyseren |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen bestuur | 2.241 | 2.206 | 35 | 0 | -154 | 189 |
Integrale Veiligheid | 1.251 | 1.212 | 39 | 0 | 0 | 39 |
Ruimtelijk domein | 6.552 | 6.229 | 323 | 0 | -92 | 415 |
Sociaal domein | 14.492 | 14.580 | -87 | 0 | 0 | -87 |
Financiën en overhead | 3.930 | 4.274 | -344 | 0 | 0 | -344 |
Totaal lasten | 28.466 | 28.501 | -35 | 0 | -246 | 211 |
Totaal lasten | 28.466 | 28.501 | -35 | |||
Totaal toevoegingen reserves | 1.253 | 794 | 459 | |||
Totaal baten | 28.357 | 27.756 | 601 | |||
Saldo jaarrekening | 1.362 | 1.539 | -176 | |||
Nadere analyse programma Ruimtelijke ordening (Controleprotocol onderdeel A, lid 1) | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Doorber. kstn | Dotatie. | Analyseren |
Ruimtel ord + volksh (incl. grondexpl) | 1.417 | 1.382 | 35 | 0 | 0 | 35 |
Grondexploitatie (583010 t/m 583070) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ruimtel ord + volksh (excl. grondexpl) | 1.417 | 1.382 | 35 | 0 | 0 | 35 |
Overzicht investeringen bedragen x € 1.000 | programma | (restant) krediet | besteed in 2020 | cumulatief tlv krediet | restant-krediet | in 2020 geactiveerd | in 2020 t.l.v. spaarvoorz. verv. riolering | Afgesloten in 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsgebouwen: | ||||||||
Grond- weg en waterbouwkundige werken: | ||||||||
1504 Herinrichting Violierweg | Infra | 755 | 444 | 711 | 44 | 444 | nee | |
Herinr Schoolstraat/Polderweg | Infra | 0 | 3 | -3 | 0 | ja | ||
Herinr en verv riol Meervalweg | Infra/Milieu | 1.315 | 121 | 139 | 1.176 | 121 | nee | |
1705 Voorbereiding Nieuwe Gouw | Infra | 100 | 86 | 555 | -455 | 86 | nee | |
1814 Verledden Openbare Verlichting (armaturen) | Infra | 309 | 84 | 171 | 138 | 84 | nee | |
1814 Verledden Openbare Verlichting (masten) | Infra | 309 | 16 | 68 | 241 | 16 | nee | |
1621 Infra Laadpalen | Infra | 13 | 10 | 31 | -19 | 10 | nee | |
1706 Herin Hazenweg-Patrijzenweg | Infra | 561 | 16 | 501 | 60 | 16 | ja | |
1805/1808 Riolering en herinr. Meerkoetstraat | Infra/Milieu | 936 | 1.305 | 1.334 | -398 | 1.305 | 1.294 | nee |
1826 Riolering en herinrichting fietspad Sportpark | Infra/Milieu | 515 | 68 | 536 | -21 | 68 | nee | |
1813-1908 Verv. Bruggen 19, 33,37,38 en 39 | Infra | 221 | 39 | 271 | -50 | 39 | nee | |
Beschoeiing oeverbeheerplan fase 4/5 | Infra | 447 | 216 | 376 | 71 | 216 | nee | |
Voorbereidingskrediet Infrastructuur | Infra | 100 | 90 | 94 | 6 | 90 | nee | |
2105 asfalteren IJdoornlaan | Infra | 1.288 | 1.183 | 1.183 | 105 | 1.183 | nee | |
Brug 36 & 91 Landsmeer | Infra | 34 | 35 | 35 | -1 | 35 | nee | |
1711 Rio Havenzathe fase 1 | Infra | 894 | 74 | 74 | 820 | 74 | 74 | nee |
1721 Herinr. Havenzathe fase 1 | Infra | 597 | 81 | 81 | 516 | 81 | nee | |
Ruimen 52 algemene graven | Milieu | 39 | 19 | 19 | 20 | 19 | nee | |
Overig: | ||||||||
Speelplan projecten 1821/1822 2 en 8 | Groen | 90 | 58 | 104 | -14 | 58 | nee | |
Speelplek Sportlaan | Groen | 23 | 36 | 36 | -13 | 36 | ja | |
Speelpl. 012-021-022 | Groen | 55 | 11 | 11 | 44 | 11 | nee | |
Bekabeling ICT gemeentehuis | Financiën/Overhead | 100 | 31 | 31 | 69 | 31 | nee | |
E-facturatie | Financiën/Overhead | 46 | -3 | 46 | 0 | -3 | ja | |
E-dienstverlening | Financiën/Overhead | 18 | 0 | 17 | 1 | nee | ||
Zaakgericht werken | Financiën/Overhead | 98 | 107 | 166 | -68 | 107 | ja | |
Aanschaf electrische auto | Financiën/Overhead | 25 | 17 | 17 | 8 | 17 | ja | |
Omgevingsvergunningen | Ruimte | 30 | 11 | 16 | 14 | 11 | nee | |
Totaal | 8.918 | 4.155 | 6.628 | 2.290 | 4.155 | 1.368 |
Analyse overschrijdingen:
Sociaal domein: € 87.000, -
Deze overschrijding telt niet mee bij de bepaling van de begrotingsrechtmatigheid. Het betreft hier per saldo hogere kosten maatwerk jeugdzorg, maatwerk WMO en daarmee samenhangende uitvoeringskosten in het laatste kwartaal, na Berap 2.
Financiën en overhead: € 344.000, -
Hierin tellen de volgende overschrijdingen mee bij de bepaling van de begrotingsrechtmatigheid:
Personeelskosten, per saldo € 292.000 bestaande uit:
-lagere salarislasten door gefaseerd invullen van vacatures € 261.000;
- hogere inhuurkosten door openstaande vacatures € 515.000
- hogere overige personele kosten in verband met vaststellingsovereenkomsten, bovenwettelijke ww en begeleiding werknemers € 38.000
ICT Software € 89.000, bestaande uit hogere ICT kosten door onder andere informatiebeveiliging.
Toelichting kredietoverschrijdingen:
Deze worden niet meegenomen in het accountantsoordeel, omdat kostenoverschrijdingen op te activeren activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijving en financieringslasten in latere jaren dan in het jaar van investeren, niet meetellen.