Doorontwikkeling, vervanging hardware, digitalisering en gevolgen maatregelen Corona
In oktober 2019 is de gemeente Landsmeer met haar ICT-infrastructuur gemigreerd naar een nieuwe ‘cloud’ leverancier. Deze migratie was noodzakelijk voor het blijven functioneren van de werkprocessen, diensten en de uitgifte van producten. Het begin van 2020 is nog ingezet op gebruik van consultancy ten behoeve van afronding van deze migratie. Hierna is ingezet op de doorontwikkeling van de ICT infrastructuur en dan met name door het inventariseren van de beschikbare hardware (ten behoeve van noodzakelijke vervanging). Jaarlijks moet hardware en ‘mobile devices’ worden vervangen en/of nieuw worden aangeschaft. Het budget was tot en met 2020 niet toereikend en door het o.a. afschrijven van oude en defecte hardware, het toenemen van het op afstand werken en door nieuwe technologische ontwikkelingen, stegen de kosten. Hierdoor is het noodzakelijk om dit budget te verhogen. In 2020 kon worden ingezet op de vervanging van hardware (‘mobile devices’) en onderhoud van de technische infrastructuur, bv. digitale telefooncentrale). De hardware moest gemoderniseerd worden en de hardware voor werkplekken moest up-to-date worden gebracht. De vervanging van hardware moest ook worden ingezet om de veiligheid en functionaliteit van de gemeente te blijven borgen.
Op de digitalisering van de gemeentelijke werkprocessen is ook in 2020 ingezet d.m.v. het zaak-en procesgericht werken. Landsmeer moet hierin de nodige stappen blijven zetten om dit ook met behulp van ICT mogelijkheden ondersteuning te bieden. Dit leidt tot andere en nieuwe inspanningen. Landsmeer blijft daarom alert de nieuwste ICT ontwikkelingen volgen en anticipeert waar dat kan al zo vroeg mogelijk op deze ontwikkelingen om haar ICT omgeving up-to-date te houden. Bij doorontwikkeling blijft het ook belangrijk dat de o.a. flexibiliteit, uitwisselbaarheid van informatie met mogelijke ketenpartners en leveranciers, gewaarborgd blijft.
In het begin van 2020 was er nog geen sprake van Corona maatregelen en de gevolgen ervan, maar vanaf maart 2020 moest het team ICT stevig inzetten om extra middelen, hardware (‘mobile devices’), aan te schaffen en in te gaan zetten voor de brede ondersteuning van het verplichte thuiswerken van alle medewerkers (door o.a. MS Teams versneld uit te rollen, ‘mobile devices’ aan te passen, koppelingen leggen, apps inzetten). Voor het op afstand vergaderen hield dit in dat de digitalisering van het vergaderen (op afstand) door de raad (via een app en later via Ibabs) is ingeregeld en ondersteund.