Verantwoording

Handhaving

Handhaving

Wat wilden we bereiken?

Een schone en veilige 'buitenruimte' voor de inwoners van Landsmeer.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voortgang

Intensivering handhaving.

Toelichting:

De toezicht- en handhavingstaken van de BOA’s richten zich onder meer op het realiseren van een schone en veilige buitenruimte. In februari 2020 is de elektrische auto voor handhaving aangeschaft en in gebruik. De auto  maakt het mogelijk om meldingen sneller af te handelen, omdat de BOA’s gedurende een dienst meer controles kunnen oppakken. Daarnaast is Landsmeer sinds maart 2020 een vaste stageplek voor BOA studenten. Hierdoor kunnen de BOA’s altijd in koppels werken, waardoor meer avonddiensten gedraaid kunnen worden. Avonddiensten zijn nodig voor aanpak jeugdoverlast. Vanwege de noodverordeningen in verband met de coronapandemie is in het eerste halfjaar een aantal maanden extra handhaving ingehuurd. Hierdoor kon de gehele week toezicht en handhaving in de buitenruimte zijn. Naast toezicht en handhaving op de coronamaatregelen konden de BOA’s ook excessen in de reguliere werkzaamheden oppakken. Al deze factoren hebben bijgedragen aan intensivering van de handhaving.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voortgang

Uitvoering van de taken opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Handhaving WABO, APV en Bijzondere wetten van de gemeente Landsmeer.

Toelichting:

De reguliere handhavingstaken zijn grotendeels opgepakt, waarbij toezicht en handhaving van de Corona maatregelen als grote prioriteit erbij is gekomen. Beleidsmatig is het drank- en horecaproject doorgeschoven naar 2021, omdat afstemming met de horecaondernemers niet wenselijk was tijdens de lockdown. In het jaarverslag Veiligheid, Wabo, APV en bijzondere wetten 2020 is beschreven hoe uitvoering is gegeven aan alle taken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voortgang

Vergroten meldingsbereidheid van inwoners.

Toelichting:

Inwoners kunnen sinds februari 2020 hun meldingen en (handhavings)verzoeken indienen via de nieuwe e-formulieren op de website. Daarnaast kunnen inwoners blijven melden via handhaving@landsmeer.nl , telefoonen gemeente@landsmeer.nl . Op deze manier faciliteren we inwoners om melding te maken van overlast,onveilige situaties of bijvoorbeeld wrakken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voortgang

Vergroten van de zichtbaarheid van handhavers.

Toelichting:

In februari 2020 is de elektrische auto voor handhaving aangeschaft en in gebruik. Dit maakt het mogelijk dat handhaving meldingen sneller kan afhandelen omdat meer gedurende een dienst opgepakt kan worden. Via verschillende kanalen horen we ook terug dat de handhaving zichtbaar is geweest. De auto draagt hier aan bij, maar ook de ondersteuning op administratief gebied, waardoor de BOA’s meer op straat kunnen zijn.Tot slot worden meldingen veelal afgehandeld door melders een terugkoppeling te geven over de genomen maatregelen. Dit gebeurt bij voorkeur in persoon aan de deur, wat ook bijdraagt aan de zichtbaarheid.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2021 18:05:48 met de export van 07/01/2021 17:53:35