Onderwijs en jeugd
Wat wilden we bereiken? | |
Dat er voor jongeren een preventieve laagdrempelige voorziening is, als aanvulling op thuis en school. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
---|---|
De behoefte die jongeren zelf hebben wordt in kaart gebracht. | |
Toelichting: | |
Het jongerenwerk heeft kennisgemaakt met verschillende jongeren(groepen) binnen Landsmeer en er is een inventarisatie gedaan naar de behoeften van de jongeren. De aankomende periode wil het jongerenwerk zich focussen op het maken van afspraken met jongeren over actieve vrijetijdsbesteding en wil het jongerenwerk zich richten op het vergroten van de zichtbaarheid. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Verkennen hoe het inzetten van jongerenwerk zich gaat verhouden tot de straatcoaches. | |
Toelichting: | |
We hebben de inzet van de straatcoaches geëvalueerd en de successen van hun aanpak geïntegreerd in de eisen voor de (nieuwe) partij die het jongerenwerk gaat uitvoeren. Middels raadsinformatiebrief 2020-39 is de raad geïnformeerd over de start van stichting Link als jongerenwerk voor de gemeente Landsmeer | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We willen jongeren eerder en beter bereiken door het inzetten van jongerenwerk in samenwerking met sportverenigingen en culturele organisaties. | |
Toelichting: | |
Het jongerenwerk heeft kennis gemaakt met verschillende jongeren(groepen) binnen Landsmeer en er is een inventarisatie gedaan naar de behoeften van de jongeren. De aankomende periode wil het jongerenwerk zich focussen op het maken van afspraken met jongeren over actieve vrijetijdsbesteding en wil het jongerenwerk zich richten op het vergroten van de zichtbaarheid. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Dat ouders bij vragen over opvoeding ondersteund worden. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We gaan een meer op maat gerichte laagdrempelige opvoedondersteuning aanbieden. | |
Toelichting: | |
Samen met het Middelpunt, het lokale veld en de GGD blijven we ons inzetten om het opvoedspreekuur laagdrempelig te maken voor ouders. Er wordt veel samengewerkt met het lokale veld en ouders weten het opvoedspreekuur te vinden. Samen met de GGD hebben we onderzoek gedaan naar de behoefte van ouders over opvoeden. Op basis van de resultaten willen we in 2021 cursussen rondom veilig en gezond opgroeien in Landsmeer aanbieden aan ouders. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We gaan inzetten op het versterken van de pedagogische basiscompetenties van (mede-)opvoeders door samen te werken met scholen, kinderopvang, peuterspeelzalen en schoolmaatschappelijk werker. Ook betrekken we hierbij sportverenigingen en culturele instellingen. | |
Toelichting: | |
Op dit moment wordt er veel samengewerkt met (mede-)opvoeders. Ook het samenbrengen van verschillende partijen is hierbij belangrijk. Enerzijds blijven we ons inzetten op het vergroten van de zichtbaarheid van het opvoedspreekuur. Anderzijds brengen we de verschillende partijen samen en betrekken we hen bij verschillende overlegvormen met het lokale veld. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We verbeteren de expertise en hulpverlening rondom (v)echtscheidingen. | |
Toelichting: | |
De deskundigheid van het Middelpunt rondom dit onderwerp is bevorderd en we bieden een gratis online training aan die ouders handvatten biedt om henzelf en hun kind zo goed mogelijk te begeleiden tijdens en na het scheidingsproces. Daarnaast kunnen er verschillende maatwerktrajecten worden ingezet als de voorliggende voorzieningen ontoereikend zijn. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We verbeteren de informatievoorziening over landelijke en regionale campagnes over opvoeden. | |
Toelichting: | |
In 2020 zijn wij gestart met het verbeteren van informatievoorziening op de website van de gemeente Landsmeer over het opvoedspreekuur. Ook in de toekomst blijven we ons inzetten op het verbeteren van informatievoorziening rondom opvoeden via de sociale media kanalen van de gemeente. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We willen telefonische consulten aanbieden en het aantal contactmomenten flexibiliseren. | |
Toelichting: | |
Mede door corona hebben ouders voornamelijk telefonische consulten over opvoeden gehad. Ouders zijn hier tevreden over en de verwachting is dat deze trend zich in de toekomst zal gaan voortzetten. Het opvoedspreekuur is uiteraard naast de telefonische consulten nog steeds (fysiek) toegankelijk voor ouders die hier behoefte aan hebben. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Een doorgaande leer- en ontwikkellijn voor kinderen en jongeren. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
In lijn met het Rijksbeleid vergroten we het aantal uren peuteropvang van 12 naar 16 uur per week. | |
Toelichting: | |
Is met ingang van 1 januari 2020 gerealiseerd bij alle kinderopvangorganisaties met peuteropvang. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We gaan afspraken maken met onderwijs, jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en leerplicht over maatregelen die de informatieoverdracht bij de overgang van een kind in het onderwijs verbeteren. Van voorschool naar basisonderwijs, van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs en bij het verlaten van het onderwijs. | |
Toelichting: | |
Er zijn afspraken gemaakt met diverse partners. Kinderen met een VVE indicatie en/of zorgdossier worden warm overgedragen van de voorschool naar de basisschool. Jeugdgezondheidszorg voert een soortgelijk beleid, er is een doorgaande lijn in informatieoverdracht van voorschool naar basisonderwijs. Vanuit het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs worden zorgdossiers ook op universele wijze overgedragen. Zorgprofessionals die ingezet worden vanuit de gemeente (schoolmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundige, leerplicht centrale zorgverlener etc) zijn aanwezig bij de zorgteams van de scholen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Hierdoor ontstaat een doorgaande zorglijn en een efficiënt en effectief netwerk tussen onderwijs- en zorgpartners van de gemeente en instellingen. De intensieve contacten tussen de samenwerkingsverbanden van het primair- en voortgezet onderwijs en de gemeentelijke leerplicht en RMC ambtenaren zorgt voor een vangnet m.b.t. schoolverzuim, voortijdig schoolverlaten, en een borging voor de doorgaande lijn vanaf school naar arbeid. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We stimuleren de samenwerking en afstemming tussen alle voorschool/kinderopvanginstellingen en de basisscholen en zetten in op het vergroten van de ouderbetrokkenheid. | |
Toelichting: | |
Om dit te kunnen realiseren is er een planning, een stappenplan en een concept convenant geschreven. De afstemming verloopt via verschillende gremia zoals de lokaal educatieve agenda, GGD accountoverleg en regulier kinderopvangoverleg. Tijdens de corona-pandemie lag de focus op het binnenboord houden van kinderen door het bieden van zorg en ondersteuning. |